Hai. Firstly, selamat datang ke blog yang tak seberapa ni haha. Jangan lupa follow ea? :D

Friday, February 10, 2012

Pada Suatu Hari..

Masih aku ingat ketika hari pertama aku masuk sekolah. Masa tu aku darjah 1. Biasa la, budak tujuh tahun macam-macam la kerenah. Ada yang menangis, ada yang takut dan ada pulak yang dah dapat kawan. Aku masa tu takde kawan lagi. Sorang-sorang je duduk. Malu la nak tegur kawan sebelah walaupun sejenis.

Bila waktu rehat, loceng pun berbunyi. Aku ingat yang ibu kasi RM1 untuk belanja. Aku yang tak tau apa-apa pun terus pergi kantin. Sampai je kantin, tengok ramai budak beli nasi lemak, mee dengan bihun.Then, perlahan-lahan aku mencelah-celah nak beli makanan. 

Aku tanya kat mak cik tu, 'nasi lemak ni berapa ringgit?'
Dengan senang hati mak cik tu jawab, '50sen'

Hati aku gelisah. Macam mana nak beli makanan? Aku ada RM1 tapi makanan tu 50 sen. 

Lepas tu aku tanya kat akak yang jaga bahagian air, 'air segelas ni berapa?'
'30 sen dik', aku tu jawab sambil melemparkan senyuman ala-ala Nora Danish kepada ku.

Aku semakin gelisah. Air pulak 30 sen. Arhh, kensel! Tak nak makan. Aku takde 50 sen dengan 30 sen! Tak boleh makan. Maka, aku putuskan untuk tak makan hari tu. 

Waktu balik, ibu tanya aku makan apa rehat tadi. Aku dengan naifnya ceritakan apa yang jadi. Lepas tu, baru aku tau yang kita boleh dapat baki kalau bayar RM1. Fuhh, kenangan~

childhood!

Suke? Meh Like sini :)

No comments:

Post a Comment

komen ?